Handtherapie

Handtherapie richt zich op de revalidatie van mensen met een probleem aan de hand en/of arm. Een handtherapeut is een fysiotherapeut, die voor de behandeling van klachten aan de hand en arm speciale scholing heeft gehad.

De hand en pols zijn ingewikkelde gewrichten. Aandoeningen in het gebied van de hand, ook kleine, kunnen al snel een belemmering opleveren in het dagelijks leven. Een goede behandeling ervan is daarom belangrijk. Bij die behandeling wordt vaak de hulp van een handtherapeut ingeroepen.

Een handtherapeut helpt u vooral met het doen van gerichte oefeningen die uw hand of arm weer soepel en sterk kunnen maken. Daarnaast richt de handtherapeut zich ook op het geven van aanpassingen zodat u met uw (tijdelijke) beperking zo optimaal mogelijk kunt functioneren. Ook maakt de handtherapeut gebruik van spalken, die de functie van de hand kunnen ondersteunen.

Wanneer komt u voor handtherapie in aanmerking?
U kunt met alle aandoeningen van de hand terecht bij de handtherapeuten. Voorbeelden van aandoeningen die wij veel behandelen:

• Blessures of letsel van pols, hand of vinger, bijvoorbeeld een breuk, een gewricht dat uit de kom is geweest, een afgescheurde pees.
  • Overbelastingsklachten, zoals peesontstekingen/peesschedeontstekingen, M. Quervain, trigger finger) en zenuwbeklemmingen (bijvoorbeeld carpaal tunnel syndroom).
  • Gewrichtsslijtage en gewrichtsontsteking (artrose, reuma) in de handregio.
  • Revalidatie na een operatie in de handregio. Bijvoorbeeld na een operatie ter behandeling van een carpaal tunnel syndroom, de ziekte van Dupuytren of na een ongeval.